Beter laat dan nooit - Reisverslag uit Lima, Peru van Thomas Ossenblok - WaarBenJij.nu Beter laat dan nooit - Reisverslag uit Lima, Peru van Thomas Ossenblok - WaarBenJij.nu

Beter laat dan nooit

Door: ThomasOssenblok

Blijf op de hoogte en volg Thomas

19 Maart 2012 | Peru, Lima

Jajaja, daar is ie dan eindelijk, bijna 2 weken later dan beloofd maar beter laat dan nooit! Om het mezelf makkelijker te maken heb ik besloten mijn verslagen volgens een bepaald concept te schrijven, namelijk met behulp van de volgende kopjes:
Het leven in Lima, reizen, studie en trivia. Welnu!

Het leven in lima

Nu ik er over nadenk heb ik van mijn 19 dagen in Peru er eigenlijk maar 6 doorgebracht in Lima, desalniettemin heb ik natuurlijk al enkele feestjes meegepakt(waaronder een heuse biercantus, jaja, die heb je ook in Lima blijkbaar) en nieuwe mensen ontmoet! Mijn kamer in Runa Wasi is top, een van de betere in het huis. En daarnaast zijn mijn huisgenoten, ondanks dat het bijna allemaal fransosen zijn, enorm gezellige mensen. Aangezien ik het grootste gedeelte tot nu toe aan het reizen ben geweest, laat ik het er voor nu even bij.

Reizen

Goed, het oorspronkelijke plan was dat ik 3 weken spaanse cursussen ging volgen aan de Uni hier. Maar na 3 dagen in Peru heb ik beloten omdat plan overboord te gooien. Waarom? Omdat het kan, omdat het me 200 dollar scheelt en omdat heel de cursus dodelijk saai, demotiverend en vooral slecht schijnt te zijn.

Nieuw plan; door Noord Peru reizen met mijn 3 huisgenoten: Maxime, Quentin en Helene. Onze eerste stop was Trojillo, alwaar we 2 oude peruaanse culturen hebben bezocht, namelijk moche en chanchan.

Met name de eerste was enorm indrukwekkend, de Moche beschaving was een vallei vol peruanen volledig toegewijd aan het in stand houden van 2 tempels: de tempel van de maan en de tempel van de zon. Helaas konden we alleen laatstgenoemde bezoeken maar dat mocht de pret niet drukken. Het meest aparte aan de tempel van de zon is dat deze om de zoveel tijd(~80jaar)dichtgegooid werd met bakstenen en zand, om vervolgens een complete nieuwe tempel er bovenop te bouwen. Dit is in totaal 5 keer gebeurd, totdat de Moche beschaving verdween, waarschijnlijk wegens een epidemie.

Chanchan is een beschaving die aan de andere kant van Trojillo gevonden is. Kenmerkend aan deze cultuur is dat ze enorme forten optrokken uit modder en stenen. Dat moet zeker duizenden jaren geduurd hebben!

Na dit dagje cultuur snuiven vertrokken we naar Huanchaco. Overdag valt daar niets anders te doen dan surfen, maar 's nachts gaat het daar los. Nadat we eerst gezellig wat pisco's (peru's nationale sterke drank) achterover sloegen met wat belgen, kwamen we Josef tegen.

Josef is een rasechte Peruaan, die eigenlijk maar weinig op heeft met Huanchaco en liever in Trojillo op stap gaat, alleen heeft ie nog wat gezelschap nodig. Hij betaalt zelfs onze taxi plus entree! Te goed om waar te zijn? Nope, bleek gewoon een topgast te zijn en we belanden vervolgens in de authentiekste Peruaanse discotheek die ik tot nu toe bezocht heb. Één 10koppige bigband, één dansvloer en verschillende peruaanse famillies(van 16 tot 60jarigen) die van en naar de dansvloer sprinten ieder keer als er een nummer begint/stopt! Prachtig om te zien en zeker zo leuk om mee te dansen!

Na Huanchaco was Mancora onze volgende bestemming. Mancora kan gezien worden als Huanchaco 2.0: Warmer, betere golven om te surfen en betere feestjes(cuba libres op het strand, heuujj).

De volgende stap was eigenlijk Equador, maar Maxime, pannenkoek dat ie is, had enkel een kopie van zijn paspoort bij(in Peru heb je overal een kopie van je paspoort nodig, van reizen met lange afstandsbussen tot het kopen van een simpele sim kaart) en niet het echte werk. Nieuw plan: Chachapoya.

Na bijna een volle dag in de bus gezeten te hebben, kwamen we aan in Chachapoya. Het was over met de feestjes en er moest weer cultuur gesnoven worden. Allereerst vertrokken we naar een oude begraafplaats in een grot(ben de naam kwijt..). De grot was met name donker, nat en glad, maar vooral erg donker. Zeker omdat ik een zaklamp kreeg waarmee je nog geen 30 cm mee kan schijnen, maar desondanks dat ik zeker 3 keer gevallen ben en onder de modder zat, was het toch erg leuk om te doen. Je voelt je net Indiana Jones!

De volgende dag vertrokken we naar Kuelap, ook wel machu picchu 2 genoemd. Kuelap is een oude beschaving die volledig op een enorme tafelberg is gebouwd. De bouwvakkers daar moesten de stenen van een steengroeve 2000m lager naar boven sjouwen, ze liepen ongeveer 1 week(!!) met 1 a 2 stenen steile kronkelpaadjes op. Het is dan ook niet gek dat het duizenden jaren geduurd heeft voor dit onneembare bouwwerk ontstond. Onneembaar..hoe zijn ze dan uitgestorven? Welnu, toen de Spanjaarden naar zuid amerika kwamen, besloten de Chachapoyanen een verdrag met ze te sluiten om vervolgens samen de Inka's te vernietigen. Helaas pakte dit slecht voor ze uit, aangezien de Spanjaarden allerlei ziektes meebrachten. Gevolg: het grootste deel sterft aan de mazelen en waterpokken, waarop het restje besluit de onheilsplek te verlaten.

De 3e dag vertrokken we naar Gocta, 's wereld 3e waterval qua hoogte. Het was vooral prachtig om te zien, daarom laat ik de foto's het woord doen..

Nou tot zover mijn reizen, ook al ben ik op het moment in Arequipa en niet in Lima. Dat bewaar ik lekker voor de volgende keer.

Studie

Vakken zijn gekozen en ze beginnen de 26e. Ik heb er zin an!

Trivia

Wist je dat:
- Je met de telefoonmaatschappij Claro economisch kan bellen naar een nummer in het buitenland?

- "economisch bellen" hier blijkbaar 1 euro per minuut betekent..?

- Het kopje studie geheel toevallig ook het kleinste stukje is?

- Ruud van Tilborg mij nog steeds belt/smst als ie dronken is?

- Dat een zak Doritos(2.5 euro) hier even duur is als een 2gangenlunch inclusief drinken?

- Dat dat drankje en de soep meestal gemaakt worden met kraanwater, en dat dat meestal gruwelijke diarree betekent?

- er in Peru 2000 verschillende soorten aardappelen zijn? jajaja

- Ik heb hier enorm naar mijn zin heb?

- Ieder, maar dan ook ieder dorp, een prachtig dorpsplein heeft dat dient als ontmoetingsplaats voor de lokale bevolking?

- Ik eindelijk geen Ozzy of Oswald meer genoemd word, maar gewoon Thomas?

- Thomas verdacht veel lijkt op tomas ( jij drinkt)


Meest gebruikte zin: Au, godverdomme, waarom zijn die peruanen zo verdomd klein.(Als je iedere dag je hoofd minstens 3 keer aan het plafond/bovenkant van een deurpost stoot, word je vanzelf grof)

Nou dat was het dan voorlopig, hoop dat het ik het de volgende keer korter kan houden, want ik begin kramp in mijn vingers te krijgen..

Adios!

Thomas







  • 19 Maart 2012 - 09:14

    Steve:

    Goed bezig Ozzy, deze naam ga je niet meer kwijtraken ook al reis je naar de andere kant van de wereld!

    Vooral veel plezier daar! Maak even wat foto's van peruaanse panfluiters als je ze tegenkomt ;).

    kezour!

  • 19 Maart 2012 - 10:17

    Bekkertje:

    Man, je had me toch bijna! Ging ik toch echt geloven dat je ver weg zat, verspreek je jezelf met "zeker zo leuk om mee te dansen!" en "Studie, heb er zal an!".

    Goed verhaal baas, zie dat je een prima tijd hebt ;)

    Kezour,
    - Bekker

  • 19 Maart 2012 - 10:45

    JW:

    Tof verhaal Ozzy! Foto's zijn ook machtig mooi. Ook alweer de bibi-polo gespot. Mooie dingen. Veel plezier nog!

    Kezour

  • 19 Maart 2012 - 11:06

    Koen:

    Top verhaal. Welke kamer heb je? 301 of 302? In 301 heeft geschiedenis plaatsgevonden in ieder geval.
    Laat je niet electrocuteren door de electrische douches en breng je was liever naar een wasserette dan het in die Runa Wasi dingen te proberen :p

    Verder ben ik echt te jaloers voor woorden en moet je ook zeker binnenkort 's avonds naar het Circuito Magico del Agua gaan. Echt fraai!

  • 19 Maart 2012 - 13:17

    Ruud:

    Fraai verslag Ozzy. Dat jouw naam "jij drinkt" betekent is goed om te weten: die houden we er in. Wees verder niet bang dat je naam ook in Nederland vergeten wordt, want bij de biercantus afgelopen dinsdag werd hij vaak genoeg aangehaald.
    Veel succes Verder nog en ik wacht op meer verslagen.

    Kezour!

  • 19 Maart 2012 - 16:06

    Mats:

    Hulde voor je bezigheden! Een dodelijk saaie cursus Spaans die ook nog eens veel geld kost is natuurlijk een no-go ;-)
    Ook hulde voor Rudie die je nog steeds belt als hij dronken is. Ik gok dat hij daar ook niet mee stopt.

    Geniet ervan!

  • 19 Maart 2012 - 17:27

    Fam. Verhees:

    Het ziet er allemaal heel cool en vet uit. Geniet ervan maar onthou ook waarom je naar Peru ging

  • 19 Maart 2012 - 18:55

    Karen:

    Hee thomas,

    Je hebt al veel gezien zie ik. Geniet er nog van en zie je volgende verslag vanzelf wel weer verschijnen! Nog veel plezier en alvast succes met je studie

    Groetjes Karen en de rest van de familie

  • 20 Maart 2012 - 12:01

    Fc Galder :

    Hoi Thomas

    we zijn blij dat het goed met je gaat, het is wel mooi daar zo te zien; maar ja binnenkort in de studiebanken das minder..... succes en het gaat je goed!!
    groetjes uit Galder

  • 21 Maart 2012 - 23:17

    Pasquale:

    Ziet er goed uit daar Ozzy, jij vermaakt je wel! Ben jaloers. Ook al iets lekkers gegeten wat je wel hebt kunnen binnenhouden en er in normale vormen uit kwam?
    Het-wist-je-dat-kopje moet je erin houden, nice!

    Kzr ouwe

  • 23 Maart 2012 - 09:11

    Kerwin, Marieke, Ise:

    Hee Thomas,

    Gelijk bij aankomst al leuke dingen gedaan en ondekt.. Dat Spaans komt vanzelf als je zo het land intrekt ;)
    Al veel gefeest? Daar hield jij toch niet zo van... Mhh geniet van je tijd daar. We kijken uit naar je volgende bericht!! Gr. uit het zonnige Roosendaal!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Lima

Thomas

Actief sinds 25 Feb. 2012
Verslag gelezen: 400
Totaal aantal bezoekers 8095

Voorgaande reizen:

27 Februari 2012 - 30 November -0001

Mijn belevenissen in Peru en omstreken

Landen bezocht: